مطالب آموزشی

شفت و محور راهنما چیست؟

شفت هارد کروم  و محور راهنما چیست؟

شفت هارد کروم  میله ایست در جهت حرکت رفت و برگشتی که برای انتقال نیرو از آن استفاده می شود و آن را با نام شافت هم می شناسند. شفت هارد و شفت هارد کروم دو مدل از شفت های رایج بازار هستند که مهمترین کاربرد آن ها بعنوان شفت راهنمای خطی است. برای حرکت نرم و راحت بلبرینگ های خطی روی این نوع شفت ها باید بسیار دقیق بوده و به خوبی سنگ خورده باشند . در شفت های هارد کروم که تصاویر آنها را ملاحظه می کنید این موضوع کاملا رعایت شده است. یکی از خصوصیاتی که شفت راهنما باید داشته باشد سطح سخت کاری شده است . دلیل اصلی این امر، این است که مانع ساییده شدن سطح شفت هنگام حرکت بلبرینگ روی شفت می شود و اگر به خوبی انجام نشده باشد باعث اختلال در حرکت شده و دقت کار پایین می آید. این موضوع باعث خرابی دستگاه و صرف زمان و هزینه بسیار زیادی جهت تعویض آن می گردد. شفت های هارد کروم ، تا عمق زیادی سخت کاری سطحی شده و قابل استفاده برای راهنمای خطی می باشند. میزان سختی سطحی شفت های هارد و هارد کروم مورد نظر، برابر با 62 HRC است.

شفت ها در ۳ دسته مختلف تقسیــم بندی می شوند :
  • شفت هارد کروم
  • شفت هارد
  • شفت فولادی صیقلی

 

انواع شافت های هارد کروم

شــفت هارد کـروم معمولی از قطر ۶ میلیمتر تا ۲۰۰ میلیمتر و با طول تقریبا 4 متر تا ۷ متر تولید می‌شود که هر کدام دارای کاربرد مشخصی میباشند . جنس شافت هارد کروم معمولاً از فولاد Ck45 و C45 می‌باشد.

لازم به توضیح است که فولاد Ck45 یک فولاد اصلاح شده با افزودن گوگرد و فسفر با درصد کربن ۰.۴۵ درصد کربن است . و فولاد C45 نیز یک فولاد با درصد کربن ۰.۴۵ درصد کربن است .

البته باید توضیح داده شود که لزوماً جنس مغزی فولاد هارد و هارد کروم از فولاد Ck45 و C45 نمی بـاشد ، اما متداولتــرین آنها با این مشخصات هستند  .

 

کیفیت یا قیمت؟

قیمت شفت های هارد سخت کاری نشده ارزانتر از شافت هارد کروم می باشد. با توجه به نیازخود و هزینه ای که برای شفت می کنید می توانید از نمونه های آلمانی ، رومانی ، ترکیه ای و چینی استفاده کنید. شفت های چینی کیفیت پایین تری نسبت به نمونه های دیگر شفت ها دارند ولی به نسبت از قیمت پایین تری برخوردارند. شفت های رومانی بالعکس از کیفیت بالایی برخوردارند که به نسبت قیمت بالاتری هم دارند.

آبکاری لایه کروم چیست ؟

آبکاری فلزات می تواند به دو دلیل تزیینی یا محافظتی و کاربردی باشد . که از قدیم روی فلزات انجام میشده . در واقع این صنعت نیز مانند سایر صنایع متحول شده و روشهای جدیدتر و بهتر جایگزین روش های سنتی و قدیمی شده است . در ایران هم با رشد صنایع و گسترش فعالیت های صنعتی و مهندسی کاربرد آبکاری فلزات در حال توسعه است . لایه کروم ایجاد یک لایه سخت از جنس آبکاری کروم روی اجسام فلزی است که برای کاربردهای صنعتی، بالا بردن مقاومت سطح و جلوگیری از ساییده شدن هنگام کار است و به روش الکترولیز انجام می شود. نکته دیگری که برای شفت های راهنما مطرح است دقت تلرانس های استوانه ای شکل بودن و دایره ای شکل بودن است. در این مورد نیز همانطور که در کاتالوگ محصول و همچنین در بخش توضیحات تکمیلی ذکر می شود، تلرانس هندسی بسیار دقیقی دارند. پس به راحتی می توانید از این شفت ها جهت استفاده به عنوان راهنمای خطی بهره بگیرید.

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *