مطالب آموزشی

انرژی چین ، انرژی گاید یا محافظ کابل چیست ؟

انرژی چین ، انرژی گاید یا محافظ کابل چیست ؟

انرژي چين، انرژي گايد و يا همان محافظ كابل در حقيقت قطعات پليمري از جنس پلي آميد مي باشند كه با خاصيت ضد سايشي، توانايي رفت و برگشت به ميزان خيلي زياد و در طول محور حركت را دارند و اين در شرايطي است كه ميزان خمش كابل از يك مقدار مشخص كمتر نمي شود.

در صورتيكه كابل را به دفعات از يك نقطه به چپ و راست خم نماييد، بعد از چند حركت سيمهاي داخلي تحت كشش قطع مي شوند. در صورتيكه اگر كابل را حول يك دايره خم و راست نماييد زمان قطع شدن به شدت به تعويق مي افتد. در واقع وظيفه اصلي انرژي چين ها همين است. از جمله وظايف ديگر آن حفاظت از كابل در برابر بر خورد اشياء در محیط و يا قطعات با سيم ها و كابل ها مي باشد که باعث آسیب به کابلها خواهد شد . برخی از این انرژي گايدها بگونه اي طراحي شده اند كه از ریختن پیلیسه تراش و يا جرقه های تولید شده در محیط های صنعتی در دستگاههاي هوابرش و يا پلاسما بر روی سیمهای داخل خود جلوگيري مي نمايد . (انرژی گایدها به دو مدل نرده ای و کاوردار (کاملا پوشیده) تقسیم میشوند که بسته به محیط کاری از آنها استفاده میشود).

چند نکته مهم در انتخاب انرژی چین ، انرژی گاید یا محافظ کابل:

  • طول انرژي چين : نصف طول حركت به علاوه طول منحني حركت به علاوه عدد کوچک(مقدار دلتا). در نظر گیری یدک برای احتمال  شکسته شدن برخی از قطعات پلاستيكي انرژي چين در آینده .
  • قرار گیری منظم كابل ها در كف انرژي چين : در صورت انتخاب انرژی چین کوچک برای صرفه جویی در هزینه ها و قرار دادن کابل ها بر روی هم كابلها امکان خم خوردن بموقع و کافی را نداشته و بصورت مقطعي درون خود انرژي چين خم موضعي مي خورند که به مرور زمان همین اتفاق امکان قطع و وصلی برای دستگاه ایجاد می کند، و فقط در برخی مواقع درايوها آلارم مي دهند و باعث خسارات زیادی خواهد شد.

 

  • تنوع در انرژی چین ها به دلیل كاربرد دستگاه : (مدل انرژي چين دستگاه هوا برش با انرژي چين دستگاه چوب متفاوت است)، سرعت حركت (برخی از انرژي گايدها قابليت حركت تا سرعت 10 متر بر ثانيه و بيشتر را دارند اما بعضي از آنها با سرعت 5 متر بر ثانيه در عرض دو دقيقه متلاشي مي شود) و نوع كاربرد(انتقال لوله آب ، انتقال لوله گاز و اكسيژن، لوله هاي روغنكاري ، لوله هاي پنوماتيك بادي ، کابل برق ، کابل انکدر و …) است.

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *