مطالب آموزشی

سرو موتور چیست و چه کاربردی دارد؟

سرو موتور چیست و چه کاربردی دارد و معرفی انواع سرو موتورها موضوع این آموزش ما در بخش آموزش اتوماسیون صنعتی در سی ان سی یدک است ، سرو موتور ها در دستگاهایی که نیاز به الکتروموتور با دقت فوق العاده بالا دارند استفاده می شود و این دقت در جهت های مختلف و زوایای مختلف و سرعت مختلف با دقت بسیار بالا عمل مد نظر ما را انجام می دهد.

سرو موتورها اغلب قطر کم و درازای آنها زیاد است، حال به این سوال می پردازیم که سرو موتور چیست و چه کاربردی دارد!

سرو موتور چیست ؟

سرو موتور – Servo motor

سروو موتور (servo motor) به صورت کلی یک الکترو موتور هست که یک سری مدارات الکترونیکی مانند درایو در کنار آن قرار دارد  و الکترو موتورحاوی شفت عمل گردش را به عهده دارد و تجهیزات الکترونیکی هم وظیفه دقت دادن به الکترو موتور را بر عهده دارند و این دقت شامل کنترل زاویه ، کنترل شتاب ، کنترل سرعت و … می شود.

سرو موتور ها در انواع گیربکس دار و بدون گیربکس وجود دارند و در اندازه های خیلی کوچک تا اندازه های بزرگتر تولید می شوند که اندازه های کوچک در پروژه های رباتیک و تجهیزات مکاترونیکی و پروژه های دانشجویی استفاده شده و اندازه های بزرگ هم در ساخت تجهیزات صنعتی مانند دستگاه های CNC مورد استفاده قرار میگیرند .

سرو موتور ها در دو نوع برق AC و DC  وجود دارد که بسته به نیاز مان از مدل های مختلفی که در بالا ذکر کردیم استفاده می کنیم.

نوع دیگری از سرو موتورها بجای عملکرد دوار،عملکرد خطی دارند به این صورت که سرو موتور به یک گیربکس متصل است و گیربکس وظیفه تبدیل حرکت چرخشی به حرکت خطی را به عهده میگیرد ، نمونه بارز این مدل از سرو موتور، برخی از جک های درب برقی منازل است .

مشخصات اصلی سرو موتور Servo Motor

جهت گشتاور سرو موتور Servo Motor به پلاریته لحظه‌ای ولتاژ کنترل بستگی دارد.

کشتاور خروجی موتور متناسب با ولتاژ ورودی سرو موتور Servo Motor است.

کاربرد سرو موتور در کجاست؟

سروو  موتور ها در هر جایی که الکترو موتور ها کاربرد دارد  می توان استفاده کرد اما به دلیل قیمت بالای آن نسب به الکترو موتور ها ، ما تنها در جاهایی از سرو موتور استفاده می کنیم که عملاً با الکترو موتور های معمولی کار به خوبی انجام نمی شود و نیاز به دقت و سرعت عمل بالایی داریم

برخی از دستگاه ها و مکان هایی که سرو موتور در آنها استفاده می شود:

ماشین آلات نساجی

ماشین آلات چاپ

سینما ۵ بعدی و ۳ بعدی

دستگاه های تزریق پلاستیک

دستگاه های پزشکی

دستگاه های CNC فلزات ، چوب ، طلا

ماشین آلات و دستگاه های تولید قطعات الکترونیکی

و…

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *